woensdag 18 maart 2009

STAGE SINTERKLAAS

Op maandag 1 december voelde ik voor het eerst de stagekriebels in mijn buik. Samen met Lotte stond ik een weekje in de eerste kleuterklas van juf Katja en haar 26 enthousiaste kleuters. De hele week beleefden wij samen met de kleuters activiteiten rond het BC Sinterklaas.

Gelukkig maakten de zenuwkriebels al vlug plaats voor echte genietkriebels. Want genoten heb ik, een hele week lang!
Het allereerste onthaal was meteen heel leuk. Ik stelde de nieuwe aanwezigheidskalender voor - de kleuters hadden hem al lang zelf opgemerkt- die we tijdens de week zouden gebruiken. Het symbooltje van iedere aanwezige kleuter werd tijdens het onthaalmoment steeds bevestigd op de stoomboot.

Daarna kwam handpop Nellie op bezoek in de klas. Ze had een schellenstok tussen haar pootjes en vroeg de kleuters om deze door te geven zonder lawaai te maken. Het is een spelletje dat de Zwarte Pieten ook vaak spelen.

Het was heerlijk om te zien hoe de kleuters stuk voor stuk enorm geboeid waren door datgene wat Nellie deed en zei. Mondjes vielen open, oogjes fonkelden en handjes kriebelden om aan de slag te gaan. De kleuters gaven de schellenstok door zonder geluid te maken. Het was indrukwekkend om de kleuters bezig te zien ... een echt fijn moment ... en dat allemaal op vraag van dat kleine witte muisje.

Tijdens de rest van de week kwam Nellie nog enkele keren op bezoek in de klas. Zo had ze op een keer een groot blauw boek bij zich. Enkele kleuters hadden het meteen gezien: het boek tussen Nellies pootjes was precies het zelfde als dat in de klas. Samen met Nellie vertelden de kleuters uitgebreid over het boek Lieve Sinterklaas van Kathleen Amant.
Nellie vertelde de kleuters ook wat zij op 6 december graag in haar schoentje zou vinden. Zo kwamen de kleuters op het idee om alles wat ze van de Sint wensten te schilderen.
Aan de knutseltafel kleurden de kleuters eerst Anna -hoofdpersonage Lieve Sinterklaas- en haar schoen in. Daarna schilderden ze naast de schoen van Anna het speelgoed waarvan ze hoopten het binnenkort in hun schoentje te vinden.

Samen met de kleuters zongen we enkele keren het lied Pietenhoeden. Het viel me op hoe snel de kleuters het lied mee konden zingen. De kleuters vonden het erg leuk om met de bijhorende prenten of muziekinstrumenten te werken.

Ook tijdens de godsdienstmomentjes waren de kleuters erg gemotiveerd. Iedere kleuter kleefde een klein lapje stof op de grote mantel van Sinterklaas. Op die manier kon iedereen een stukje warmte geven en krijgen.
En dan waren er ook nog de blije Piet en de trieste Piet. De kleuters wisten wel waarom de ene blij was en de andere niet. De blije Piet had heel veel chocoladecentjes en de trieste Piet helemaal niet. De kleuters moesten even gaan denken hoe ze dat konden oplossen. Uiteindelijk vonden ze het een goed idee als de blije Piet enkele centjes zou geven aan de trieste Piet, want delen, dat doen de kleuters zelf ook zoveel als het kan.


Woensdagmorgen kwamen de Sint en zijn twee Zwarte Pieten op school langs. Er werden leuke liedjes gezongen en snoep uitgedeeld. In de zak van Zwarte Piet zat ook speelgoed voor iedere klas.

Vrijdagvoormiddag gingen we sporten. De kleuters volgden het bewegingsparcours in de turnzaal. Als echte Zwarte Pieten slalomden ze tussen de schoorstenen, balanceerden ze op de dakrand, sjouwden ze met zware zakken en zoveel meer. De kleuters leefden zich helemaal uit.
Na de speeltijd las ik nog een laaste keer voor uit Lieve Sinterklaas. Daarna haalde ik twee posters te voorschijn. Op de ene poster had ik Sinterklaas getekend, op de andere Zwarte Piet. Bij elke poster hoorden nog afzonderlijke onderdelen die de kleuters met velcron op de prenten konden bevestigen. Op die manier werden de kleuters gemotiveerd om de juiste benamingen -staf, mijter, ring, kraag, pofbroek,... - te gebruiken.

En toen - het leek pas maandag - was het vrijdagmiddag.
De week had zeker nog een heel stuk langer mogen duren!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen